Hallituksen puheenjohtajan tehtävänä on opiskelijakunnan operatiivinen toiminta ja johtaminen sekä opiskelijakunnan toimintasuunnitelman tekeminen. Prosessi sisältää johtotiimin ja työvaliokunnan työskentelyn, yhteistyöneuvottelut, operatiivisen toimintasuunnitelman laatimisen, hallituksen kokoukset ja iltakoulut sekä muut palaverit.
Puheenjohtaja vastaa
· hallituksen kokousten ja iltakoulujen koollekutsumisesta sekä esityslistasta yhteistyössä toiminnanjohtajan kanssa
· edustajiston koollekutsumisesta
· operatiivisen toiminnan johtamisesta ja tehtyjen päätösten toimeenpanosta
· strategian toteuttamisesta, sen päivittämisestä ja kehittämisestä
· hallituksen työnjaosta siten, että se on toimiva ja tasapuolinen
· johtotiimin koollekutsumisesta ja johtamisesta
· kehityskeskustelusta toiminnanjohtajan kanssa
· ammattikorkeakouluasioiden ja –lakien seurannasta ja käsittelyyn ottamisesta
· yhteistyösuhteista
· edustajiston ja hallituksen yhteistoiminnasta ja toiminnan raportoinnista edustajistolle
· yhteistyöstä muiden opiskelijakuntien, SAMOKin ja KAMKin kanssa
· toimintasuunnitelman ja toimintakertomuksen laatimisesta ja esittelystä edustajistolle
· toimintasuunnitelmaan kirjattujen tavoitteiden ja talousarvion seurannan toteuttamisesta
· talousseurannan raportoinnista yhdessä toiminnanjohtajan kanssa
· tositetarkastuksesta ja laskujen hyväksymisestä
· yhteistyöneuvotteluista yhteistyössä toiminnanjohtajan kanssa
· opiskelijakunnan viestinnän toteuttamisesta
· opiskelijakunnan nimen kirjoittamisesta sääntöjen määräämällä tavalla.

Hallituksen tuutoriasioista vastaavan tehtävänä on tuottaa tuutorointipalveluita. Tuutorointi sisältää vertaistuutoreiden rekrytoinnin, kouluttamisen, ohjaamisen ja erilaisten tuutorioppaiden tuottamisen. Vertaisohjauksen tarkoituksena on auttaa opiskelijoita viihtymään ja kotiutumaan Kajaaniin ja ammattikorkeakouluun ja sen yhteisöihin. Opiskelijakunnan hallituksessa voi toimia myös erillinen hyvinvointituutorivastaava. Tuutoroinnin järjestämisestä sovitaan vuosittain KAMKin kanssa.
Tuutoriasioista vastaava vastaa
- tuutoroinnin järjestämisestä
yhteistyössä toiminnanjohtajan kanssa - fuksiaisten järjestämisestä
- muiden vuosittaisten tapahtumien järjestämisestä
- tuutoritoiminnan organisoinnista ja toiminnan kehittämisestä yhteistyössä toiminnanjohtajan ja tuutoritiimin kanssa
- asioiden tiedottamisesta tuutoritiimille
- vastuutuutoreiden aktivoinnista
- tuutorikoulutuksen kehittämisestä ja järjestämisestä yhdessä toiminnanjohtajan kanssa

Hallituksen kansainvälisten asioiden vastaava tuottaa KV-tuutorointipalveluita ja lisää kotikansainvälistymistä. KV-tuutorointi sisältää ja KV-tuutoreiden sekä Student Buddyjen rekrytoinnin, kouluttamisen, ohjaamisen, erilaisten tuutorioppaiden tuottamisen ja palkitsemisen. KV-tuutoroinnin tarkoituksena on auttaa ulkomaalaisia opiskelijoita viihtymään ja kotiutumaan Kajaaniin ja ammattikorkeakouluun ja sen yhteisöihin. Opiskelijakunnan hallituksessa toimii myös hallituksen jäsen, joka vastaa KAMO Activities -toiminnasta. Tuutoroinnin järjestämisestä sovitaan vuosittain KAMKin kanssa. KV-vastaava osallistuu jäsenenä myös KAMKin KV-tiimin toimintaan.
Kansainvälisten asioidenvastaava vastaa
- KV-tuutoroinnin järjestämisestä yhteistyössä toiminnanjohtajan kanssa
- ulkomaalaisten opiskelijoiden saapumisilmoitusten käsittelystä, vastaanottamisesta ja alkuorintaatiosta
- vuosittaisten tapahtumien ja matkojen järjestämisestä yhteistyössä KAMO Activities -toimijan kanssa
- tyynyjen ja peittojen myynnistä
- pick up -toiminnan järjestämisestä
- KAMO-infon pitämisestä ulkomaalaisille opiskelijoille
- KV-tuutoritoiminnan organisoinnista ja toiminnan kehittämisestä yhteistyössä toiminnanjohtajan ja KV-tuutoritiimin kanssa
- asioiden tiedottamisesta KV-tuutoreille
- KV-tuutoreiden aktivoinnista
- KV-tuutorikoulutuksen kehittämisestä ja järjestämisestä yhdessä korkeakoulun KV-toimiston kanssa.

Hyvinvointituutoroinnista vastaavan tehtävänä on järjestää hyvinvointia edistäviä tapahtumia ja tempauksia sekä kannustaa opiskelijoita käyttämään ammattikorkeakoulun tarjoamia liikunta- ja hyvinvointipalveluita. Hyvinvointituutoreilla on aina ajankohtainen tieto hyvinvointi- ja liikuntatapahtumista ja muista hyvinvointiin ja liikuntaan liittyvistä asioista. Hyvinvointituutorit ovat tärkeässä asemassa korkeakoulun hyvinvointi- ja liikuntapalveluiden kehittämisessä. Hyvinvointituutorit ovat aktiivisia ja innokkaita tuutoreita, joiden tehtävä on innostaa muutkin mukaan liikkumaan ja huolehtimaan hyvinvoinnistaan.
Hyvinvointituutorivastaava vastaa
- yhteistyöstä KaMoven kanssa yhdessä opiskelijahyvinvointivastaavan kanssa
- projektiopintoina suoritettavien liikunta- ja hyvinvointitapahtumien käytännön ohjauksesta
- liikuntatapahtumien ja turnausten järjestämistä
- lajikokeiluiden järjestämisestä
- hyvinvointitempausten järjestämisestä
- yhteistyöstä SAMOKin ja OLL:n kanssa
- hyvinvointituutoreiden rekrytoinnista ja materiaalien tuottamisesta koulutuksiin
- ohjaajien ja vuorovastaavien rekrytoinnista
- hyvinvointiitiimiin osallistumisesta
- hyvinvointipalveluiden sisältöjen markkinoinnista

Opiskelijaedunvalvonnasta vastaavan tehtävänä on valtakunnalliseen, kunnalliseen ja korkeakoulujen väliseen opiskelijaedunvalvontaan vaikuttaminen. Korkeakoulun sisällä toimitaan opiskelijoiden tukena ja turvana erilaisissa koulutukseen sekä oppimiseen liittyvissä tilanteissa.
Opiskelijaedunvalvonnasta vastaava vastaa
- opiskelijaedunvalvontaan liittyvien asioiden seuraamisesta
- aktiivisen vaikutustyön tekemisestä kuntavaikuttajiin
- yhteistyön tekemisestä valtakunnallisen opiskelijaedunvalvonnan suhteen SAMOKin ja muiden opiskelijajärjestöjen kanssa
- yhteydenpidosta KAMKin ura- ja rekrytointipalveluiden ja Kainuun hyvinvointialueen rekrytointiosaston kanssa
- yhteistyön tekemisestä paikallisesti korkeakoulun ja muiden opiskelijajärjestöjen kanssa
- sektorinsa vuosittaisten tapahtumien järjestämisestä
- edunvalvontatiimin toiminnan organisoinnista ja toiminnan kehittämisestä
- aktiivisesta osallistumisesta koulutuksen ja yhteistyön kehittämiseen sekä vaikuttavuuden lisäämiseen opiskelijan näkökulmasta KAMKissa, SAMOKissa ja paikallisessa tasolla
- aiheeseen liittyvien kannanottojen ja tiedotteiden laadinnasta, epäkohtien tunnistamisesta ja kehittämiskohteiden esiintuonnista
- yhteistyöstä hallituksen ja muiden toimijoiden kanssa

Opiskelijahyvinvoinnista vastaavan tehtävänä on parantaa opiskelijoiden ja koko korkeakouluyhteisön hyvinvointia vaikuttamalla kunnallisiin palveluihin, valtakunnalliseen hyvinvointipolitiikkaan SAMOKin välityksellä sekä KAMKin hyvinvointitoimintaan osallistuminen. Hyvinvointi ajatellaan kokonaisvaltaisesti fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin kautta.
Opiskelijahyvinvoinnista vastaava vastaa
- hyvinvointiin liittyvien asioiden seuraamisesta (opiskelijaterveydenhuolto YTHS, työllistyminen, opiskelijaetuudet, asuntotilanne)
- aktiivisen vaikuttamistyön tekemisestä SAMOKin ja muiden opiskelijajärjestöjen kanssa
- aiheeseen liittyvien kannanottojen ja tiedotteiden laadinnasta
- yhteydenpidosta terveysasema YTHS:n suuntaan
- yhteydenpidosta KAMKin kuraattorin, opintoasianpäällikön ja oppilaitospapin kanssa
- häirintäyhdyshenkilötoiminnan organisoinnista
- hyvinvointitiimin toiminnan organisoinnista ja toiminnan kehittämisestä
- yhteistyöstä hallituksen ja muiden toimijoiden kanssa
- HyvisPajojen järjestämisestä
- lajikokeiluiden järjestämisestä yhteistyössä hyvinvointituutorointivastaavan kanssa

KAMO Activities –vastaavan tehtävänä on tuottaa ja järjestää vapaa-ajantapahtumia sekä suomalaisille että ulkomaalaisille opiskelijoille. Vastuualueeseen kuuluu lähi- ja etäopiskelijatapahtumien suunnittelu, toteutus, kehittäminen ja KV-opiskelijoiden tutustuttaminen suomalaiseen kulttuuriin sekä suomalaisten opiskelijoiden kotikansainvälistäminen.
KAMO Activities -vastaava vastaa
- sektorinsa vuosittaisten tapahtumien järjestämisestä
- KAMO Activities -toiminnan organisoinnista ja toiminnan kehittämisestä
- KAMO Activities -sidosryhmien yhteistyösuhteista
- KAMO Activities -toiminnan tiedottamisesta KV-tuutoreille
- KAMO Activities -sisältöjen markkinoinnista ja viestinnästä koko korkeakoululletapahtumien palautteen keräämisestä ja analysoinnista

Markkinointiviestinnästä vastaavan tehtävänä markkinointiviestinnän osalta kehittää opiskelijakunnan ja sen tarjoamien palveluiden tehokasta markkinointia sekä organisaation sisäistä ja ulospäin suunnattua viestintää organisaation imagon mukaisesti. Sisältää opiskelijakunnan internetsivujen
hallinnan, organisaation imagon kehittämisen ja markkinointimateriaalien hallinnan.
Prosessin tarkoituksena jäsenpalveluiden osalta on tuottaa laadukkaita ja opiskelijan tarpeita vastaavia jäsenpalveluita. Palveluiden tulee olla helposti opiskelijan käytettävissä. Sisältää lipunmyynnin tapahtumiin, tiedottamisen, neuvontapalvelut ja muut palvelut.
Markkinointiviestinnästä vastaava hallituksen jäsen
- hallinnoi opiskelijakunnan imagon kehitystä
- vastaa opiskelijakunnan markkinointikokonaisuuden suunnittelusta, koordinoinnista ja
kehittämisestä - vastaa sisäisestä ja ulkoisesta viestinnästä ja markkinoinnista sekä tiedotteiden,
kannanottojen ja julkilausumien laadinnasta ja julkaisemisesta - vastaa sidosryhmätoiminnoista eri viestintä- ja tiedotustoimijoiden kanssa
- vastaa opiskelijakunnan internetsivustojen ajantasaisuudesta ja toimivuudesta
- vastaa markkinointiviestinnästä sosiaalisessa mediassa
- suunnittelee ja toteuttaa jäsenrekrytointimateriaalit, toimintaesitteet, koordinoi
tapahtuma- ja kampanjamarkkinointia - tilaa mainosmateriaalit yhteistyökumppaneilta yhdessä toiminnanjohtajan kanssa
- tiedottaa ja neuvoo opiskelijoita
